Zalajkuj nas na Facebooku Oglądaj nas na YouTube Śledż nas na Twitterze Szukaj na stronie Szukaj w sklepie

SKLEP ONLINE

Zielono mi! Jaguar I-PACE, czyli terenowy SUV na baterie

I PACE 14 artykul

Na początku była czysta kartka papieru, nad którą pochylili się inżynierowie Jaguara, by zaprojektować od zera auto w pełni wykorzystujące zalety dedykowanemu mu napędu elektrycznego. Finałem ich prac był model I-PACE, który w 2019 roku zgarnął wszystkie prestiżowe nagrody w motoryzacyjnym świecie. 400 koni mechanicznych czystej energii są dziś dostępne na wyciągnięcie ręki.

Samochód XXI wieku” to już nieco spowszedniałe pojęcie, jednak zajmując miejsce w ultranowoczesnej kabinie I-PACE'a, trudno nie oprzeć się refleksji, że jest to samochód, który w niedawno wszak zakończonym XX wieku uchodziłby za sen niepoprawnego marzyciela. Dziś stało się już faktem, że bez zużycia jednego grama benzyny można przejechać blisko pół tysiąca kilometrów, przyspieszając do setki w 4,8 sekundy i korzystając z najnowocześniejszych rozwiązań techniki, a przy tym rozkoszując się wygodą charakterystyczną dla limuzyn z wysokiej półki.

Architektura nadwozia Jaguara I-PACE została zaprojektowana od podstaw, tak by zoptymalizować osiągi, własności aerodynamiczne oraz ilość miejsca wewnątrz pojazdu. Dzięki najnowocześniejszym akumulatorom litowo-jonowym o pojemności 90 kWh, które składają się z 432 ogniw pakietowych, zasięg auta wynosi 480 km. Korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego (o mocy 100 kW), właściciele mogą naładować baterie od 0 do 80% zaledwie w 40 minut. Naścienna, domowa ładowarka prądu zmiennego (7 kW) pozwala na uzyskanie takiego samego zasięgu w nieco ponad dziesięć godzin – jest to idealne rozwiązanie do ładowania nocnego.

Auto napędzają dwa silniki elektryczne (po jednym przy każdej osi), które zostały samodzielnie zaprojektowane przez Jaguara. Przez ich korpus przechodzą półosie, co pozwoliło uzyskać kompaktowe rozmiary jednostek. Generują one łącznie 400 KM mocy i 696 Nm momentu obrotowego, zapewniając napęd na wszystkie koła i doskonałą przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni. Natychmiastowa dostępność momentu obrotowego oraz wysoka sprawność silników elektrycznych gwarantują ponadprzeciętne osiągi, takie jak przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy. Wyśmienite parametry idą w parze w wyjątkowo wysokim poziomem komfortu i przyjemności z jazdy.

W wykonanym z aluminium i przystosowanym specjalnie do potrzeb pojazdu elektrycznego nadwoziu wykorzystano technologię nitowania i klejenia, która zapewnia lekkość i sztywność konstrukcji. Wraz z pełniącym rolę elementu strukturalnego pakietem akumulatorów, nadwozie gwarantuje sztywność skrętną na poziomie 36 kNm/stopień - jest to najwyższa wartość uzyskana kiedykolwiek w samochodzie marki Jaguar.

Specjalnie zaprojektowane akumulatory (objęte 8-letnią gwarancją producenta) są umieszczone centralnie pomiędzy osiami, gwarantując nisko położony środek ciężkości oraz idealny rozkład masy (50:50). Ich obudowa jest odizolowana od podłogi pojazdu specjalnym uszczelnieniem. W połączeniu z podwójnymi wahaczami poprzecznymi zastosowanymi w przednim zawieszeniu, oraz z tylną osią typu Integral Link z (opcjonalnym) zawieszeniem pneumatycznym, a także z systemem aktywnego zawieszenia, rozwiązanie to zapewnia doskonałe własności jezdne i bardzo wysoki poziom komfortu.

Jaguara I-PACE łatwo wyłowić okiem w tłumie innych samochodów na ulicach. Opływowa, przypominająca nadwozie typu Coupe sylwetka została zainspirowana koncepcyjnym projektem Jaguara C-X75. Do jej elementów charakterystycznych należą krótka, nisko osadzona maska, pełniący rolę spojlera aerodynamicznego dach oraz zaokrąglona tylna szyba. Przesunięty ku przodowi przedział pasażerski kontrastuje z kanciastym tyłem, który pozwala na obniżenie współczynnika oporu powietrza do wartości jedynie 0,29 Cd. Aby zapewnić zarówno odpowiedni poziom chłodzenia, jak i korzystne własności aerodynamiczne, aktywne przesłony wlotu powietrza otwierają się, kiedy konieczne jest schłodzenie podzespołów. Poza tym pozostają zamknięte, przekierowując powietrze przez zintegrowany z maską wlot, a tym samym zapewniając jego niezakłócony przepływ wokół sylwetki pojazdu.

Wnętrze zaprojektowano tak, by zapewnić pasażerom jak największą ilość miejsca. Dzięki zaawansowanym materiałom - w tym dostępnej opcjonalnie tapicerce z wysokogatunkowej tkaniny o nazwie Kvadrat - oraz niezwykłej dbałości o szczegóły od razu widać, że mamy do czynienia z prawdziwym Jaguarem. Choć I-PACE plasuje się segmencie SUV-ów średniej wielkości, dzięki przesuniętej ku przodowi kabinie oraz elektrycznemu zespołowi napędowemu, ilość miejsca w kabinie jest porównywalna z dużymi SUV-ami. Pasażerowie podróżujący z tyłu mają 890 mm miejsca na nogi, a za sprawą braku tunelu nad tradycyjną skrzynią biegów, zabudowano przydatny schowek środkowy o pojemności 10,5 litra. Pod tylnymi siedzeniami znajdują się schowki na tablet i laptop, zaś bagażnik ma pojemność 656 litrów (1,453 litry po złożeniu tylnej kanapy).

I-PACE jest pierwszym modelem Jaguara, w którym zastosowano pokładowy system informacji i rozrywki o nazwie Touch Pro Duo. Wykorzystuje on innowacyjne połączenie ekranów dotykowych, czujników pojemnościowych oraz fizycznych przycisków i jest niezwykle intuicyjny w obsłudze. Nowy system nawigacji dostosowany do potrzeb samochodu elektrycznego uwzględnia topografię trasy, a także informacje zebrane podczas wcześniejszych podróży, takie jak styl jazdy kierowcy, by niezwykle dokładnie wyliczyć zasięg oraz stan naładowania baterii, zapewniając tym samym kierowcy poczucie pełnego komfortu i spokoju. Zaawansowany system „Smart Settings” opiera się na sztucznej inteligencji, określając preferencje poszczególnych kierowców i dostosowując do nich parametry układu jezdnego oraz konfigurację wnętrza modelu I-PACE. I-PACE będzie również współpracował w aplikacją Amazon Alexa. Dzięki temu użytkownicy korzystający z urządzeń obsługujących system Alexa mogą zapytać o informacje pochodzące z aplikacji Jaguar InControl. Aby zapewnić użytkownikom dostęp do najnowszej wersji oprogramowania sterującego systemem informacji i multimediów, układami telematycznymi oraz ładowaniem akumulatorów, model I-PACE będzie pierwszym Jaguarem aktualizującym oprogramowanie bezprzewodowo, w sposób niezauważalny dla użytkownika.

Pierwsze modele I-PACE trafiły na polski rynek jeszcze przed wakacjami 2018 roku. W międzyczasie auto zebrało deszcz nagród, w tym najbardziej prestiżowe: World Car of the Year 2019 i European Car of the Year 2019.

X-DREAM.pl